cllogo.jpg (4289 bytes)
danban.jpg (8575 bytes)
BLUES AT DEXTER
2001 CD
DEBUT CD
ABOUT ME
WHY THE BLUES
PRESS
PICTURES
AUDIO
VIDEO
BOOKING
CALENDAR
BLUES IN SCHOOL
LINKS
MAIL
 

 

Aktuelt
Lørdag 6. Marts 1999.



Radiostationerne I Mississippi kender Danske Dan Klarskov

Besat af Blues

30-årige Dan Klarskov har viet hele sit liv til čn eneste ting - bluesmusik. Det har foreløbig kostet alt, hvad han ejer og mere til, men en mening med livet kan ikke altid måles i penge. Det drejer sig om at finde ind til sine egne inderste følelser og stemninger, og til det er bluesmusikken et velegnet værktøj.

"Det er de dybe føleser, der udtrykkes igennem bluesmusikken. Det er ikke kun et spørgsmål om melankoli eller sorg. Dybe følelser er også, hvis man er forelsket, eller man har en ven, som man vil give et godt råd. De ting udleves gennem blues. Den virker som en form for medicin."

af Lars Rix

På sofabordet ligger en bog med titlen "Følelsernes intelligens". På den lille stigereol er en række værker om de store blues-musikere stillet op på rad og række som ikoner dækket på flankerne af mængder af sirligt ordnede kassettebånd med navne som T-Bone walker, B.B. King og Buddy Guy. Vi befinder os i en lille ungkarlelejlighed på Amager, og 30-årige Dan Klarskov er klædt på til besøget. Texas-slips, spraglet vest og klar til at fortælle sin historie. Det handler om blues. Om et ungt liv dedikeret til en gammel musikstil i en sådan grad, at det næsten viker som en besættelse.
" Da jeg var 16 år og begyndte at komme i bluesmiljøet i København, gav Kenn Lending, der på det tidspunkt havde undervist mig en lile smule, en dag koncert. Han havde det med at gå rundt blandt publikum, hvilket han også gjorde denne aften. Men lige pludselig tog han guitaren af og gav mig den. Og der sad jeg med guitaren, og hele Rådhuskroen (Det nuværende Mojo, red.) var fyldt med mennesker, og jeg var paf. Så gik han om bag mig og skruede helt op for alle knapperne, og så spillede jeg min blues. Da jeg var færdig, tog han guitaren igen, men efter koncerten kom han ned til mig og sagde:
" Du kan ud i fremtiden spille, hvad du vil, men lov mig at spille lidt blues, fordi det har du i dig." Det råd glemmer jeg aldrig, "fortæller Dan Klarskov, da vi har sat os til rette omkring spisestuebordet.

Fredsvagt
Som ung var han en person, der gik sine egne veje. Søgte som så mange andre efter en mening med det hele. Han var fomand for Elevrådenes sammenslutning i Ballerup Kommune og sad to år i skolekommissionen. Han blev næstformand for landsorganisationen af skoleelever og blev kendt som "Dan med guitaren", når han holdt foredrag rundt omkring i hele landet. Han blev fredsvagt i Next Stop Nevada-projektet og rejste tværs igennem USA, men røg så ind i nogle problemer, hvor han i et år efter eget udsagn "måtte geare helt ned og langsomt kæmpe mig op igen."
Han tog en uddannelse som maskinteknikker, men vidste allerede på det tidspunkt, at det ikke var det, han ville. Det var musikken. "Jeg er dyb i sindet. Jeg har måske været lidt af en ener og gået mine egne veje. Haft nogle ting for mig selv og havde noget inden i mig, som blues musikken rørte ved. Det væsentlige for mig, er, at bluesmusik er ærlig musik.  Amerikanerne siger, at the blues is a feeling, og det er lige præcis det, det handler om. Det er de dybe følelser, der udtrykkes igennem bluesmusikken. Det er ikke kun et spørsmål om melankoli eller sorg. Dybe følelser er også, hvis man er forelsket, eller man har en ven, som man vil give et godt råd. De ting udleves gennem blues. Både det gode og det dårlige som livet nu engang indeholder. Den virker som en form for medicin," fortæller Dan Klarskov.

Lånte af familien
I 1993 besluttede Dan Klarskov sig for, at det skulle være hele hans liv. Han blev professionel.
"Jeg spillede alle mulige steder. Først i et band, senere solo. Og fra efteråret 1997 og et halvt år frem planlagde jeg så et cd-projekt. Med alt hvad det måtte indebære. Alle sider ved musikken og produktionen, booke studie, musikere. Simpelthen organisere det hele," fortæller Klarskov. Han lånte omkring 100.000 kroner af familien til projektet, der resulterede i CD'en "Dan klarskov & The Honey Drippers" og gik så i gang med at promovere sin plade under sit eget pladeselskab Clearwood Records. Et hårdt arbejde, der kræver viljestyrke og selvdisciplin, især i de perioder, hvor tingene synes at stå stille, men den eneste mulighed for ham, hvis han ville ud med sin musik.
"Bluesmusikken har ikke særlig gode forhold herhjemme. Mere eller mindre betaler bluesmusikerne selv for deres udgivelser, og det er sjældent, at det kan løbe rundt. Der er ikke megen støtte at hente, fordi pengespekulanterne i pladeselskaberne ikke tør arbejde med genren, fordi bluesmusikken er ikke - manipulativ musik. Det vil sige, at det ikke er en døgnflue, man kan tilrettelægge som et hit. Det er musik, man skal kunne tage indenfor i sit følelsesliv og nyde," mener Dan Klarskov, der naturligvis håber, at han kan tjene pengene for pladen ind igen.

Pilgimsrejsen
Håbet knytter han til de mange positive tilbagemeldinger, han har fået på pladen - specielt fra udlandet. Blandt andet har Dan Klarkov fået et brev fra chefen for USA`s førende bluespladeselskab Alligator Records, Bruce Iglauer, der roser danskeren og skriver, at "hele albummet er noget, du skal være stolt af."
Magsinet Living Blues Magazine fra Mississippi roser også danskerens udspil, og en række amerikanske radiostationer har pladen på deres playlist.
"Det er sådan noget, der holder en oppe," siger Klarskov, der selv har været i USA på pilgrimsrejse rundt i bluesmusikkens hjemland, hvor han naturligvis havde sin plade med, hvis nogle skulle være interesserede.
"Der er en bølge i gang i USA og andre steder i verden indenfor swing og jump - stilen fra 40'erne og 50'erne, som jeg spiller, hvor musikerne skal kunne visse jazz-elementer," så jeg tror på det," siger han optimistisk.

Når dybt
Skidt være med, at en stor del af hans egen og den yngre generation lytter til techno, hip-hop, rockmusik og andre moderne musikhybrider og mest af alt opfatter blues som tre akkorder gentaget igen og igen på en guitar af en mand, der midst har rundet de 70.
"Jeg har da fulgt med i det hele har en jævn god indsigt i det meste, men når der er noget, der når ind til mine dybe følelser, som bluesmusikken gør, så kan jeg mærke, at det er det, der er det rigtige for mig. Og så har jeg det, på samme måde som en god kok har det: så vil jeg gerne give det videre til andre og måske være heldig og give andre den samme oplevelse - røre andre folk følelsesmæssigt, som jeg blev rørt. Og så får jeg det generelt godt af at spille bluesmusik. Når jeg har spillet en koncert, føler jeg mig helt renset," fortæller Dan Klarskov, der godt ved, at begrebet blues opfattes meget forskelligt: "Čn person tænker måske på Gary Moore, en anden tænker på Louis Armstrong og jazzmusik en tredje på USA og bomuldsmarker. Så nok har jeg taget kasketten på og sagt "blues, det er mig", men i de næste ti år skal jeg så ud og vise, hvad det er for noget blues, jeg står for."

Unikt sammenhold
Det danske bluesmiljø der i mange år primært har været koncentreret omkring spillestedet Mojo, Copenhagen Blues Festival og en række mindre spillesteder rundt om i landet, mener Klarskov er ret unikt, hvad angår sammenhold.
"Indenfor bluesmusikken har vi en tradition for at hjælpe hinanden. Vi støtter hinanden, snakker sammen og inviterer nogle gange hinanden som gæster op på scenen. Jeg har selv fået hjælp af dem, der er 10 eller 20 år ældre end mig, og jeg hjælper naturligvis også, hvis der er yngre musikere, der er på vej. Sådan er det - de ældre og mere erfarne støtter de yngre og viderebringer derved musikken,"   fortæller Dan Klarskov.
Det er her, han pludselig rækker ud efter bogen "Følesernes Intelligens" og siger "den her kan jeg anbefale": "Den fortæller blandt andet, hvorfor følelsernes intelligens er vigtigere for menneskehedens overlevelse end intelligenskvotienten. Og det er jo også det område, vi arbejder med som musikere. Det er følelserne og ærligheden. Og på en eller anden måde så prøver vi at bringe menneskene tættere sammen ved at skildre, tilfredsstille og underholde."

Sagt om Klarskov
"Klarskovs store guitarhelt synes at være T-Bone Walker. Han har en blød, rund guitarlyd, der minder om Walkers, og jazzharmonier synes ikke at skræmme ham. Klarskov kopierer ikke Walker, men hvis du kan lide Walker, er jeg sikker på, at du også kan lide Klarskov(...) en meget fin debut fra Dan Klarskov.
Det skandinaviske bluesmagasin Jefferson. oktober,1998.

"Dan Klarskov spiller ren, Jazz-inspireret, horn-betonet blues i T-Bone walker-traditionen (...) Dette smagfulde, billigt producerede album er en velkommen forandring."
Det afro-amerikanske magasin Living Blues, november/december 1998.

"Hele dette album er noget, du skal være meget stolt af. Tak for at du
delte den gode musik med mig."
Chef for de amerikanske pladeselskab, Alligator Records, Bruce Iglauer

"Jeg synes, muikken er meget tro mod blues-traditionen. Du har en god sans for det. Jeg ser frem til at høre nogle af dine egne numre på din næste cd."
Craig Klain, musiker fra New Orleans.

 

|Previous 5 |Previous |Next |Next 5 |
|Random |List|

Comments on this page please contact Webmaster.
Copyright © by
Dan Klarskov 1998-99.
Page updated
14. juni 2000